ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Νομοθεσία Αγροτικών Προϊόντων και Οίνου

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %cf%84%ce%b1%ce%b2%ce%bf-88-%ce%b78 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Νομοθεσία Αγροτικών Προϊόντων και Οίνου
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Lectures 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD342/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
  • Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με τη βασική νομοθεσία που διέπει την παραγωγή και διαχείριση των αγροτικών προϊόντων και των οίνων. Τα μαθησιακά αποτελέσματα θα επιτευχθούν μέσα από τους στόχους του μαθήματος:
  • Να γνωρίσει τη βασική νομοθεσία που αφορά την παραγωγή και διακίνηση των αγροτικών προϊόντων και των οίνων.
  • Να μάθει τους τρόπους ανεύρεσης της σχετικής νομοθεσίας.
  • Να αναγνωρίσει τους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να εμφανίζονται σε κάθε στάδιο της παραγωγικής διαδικασίας ενός αγροτικού προϊόντος, από την παραγωγή των οινοστάφυλων μέχρι την εμπορία των κρασιών, ώστε να ελαχιστοποιούν την πιθανότητα εμφάνισης προβλημάτων ασφαλείας για τα τρόφιμα.
  • Να γνωρίσει όλες τις απαιτήσεις – υποχρεώσεις – δεσμεύσεις, που προκύπτουν για τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις, τις οινοποιητικές μονάδες, τις εταιρίες διανομής και καταστήματα λιανικής πώλησης οίνων.
  • Να γνωρίσει τις έννοιες και τη χρησιμότητα της νομοθεσίας, να μπορεί να αναγνωρίσει τους κινδύνους και τα κρίσιμα σημεία στην παραγωγική διαδικασία αγροτικών προϊόντων.
  • Να ευαισθητοποιηθεί πάνω σε θέματα ασφάλειας παραγωγής-μεταποίησης αγροτικών προϊόντων.
  • Να διδαχτεί τη διαχείριση κρίσεων από έκτακτες καταστάσεις κρίσης (πχ Covid-19) και να αναπροσαρμόζει την πολιτική ποιότητας με βάση την επικαιροποίηση της νομοθεσίας.

Οι στόχοι του μαθήματος θα επιτευχθούν:

  • με το διαχωρισμό της νομοθεσίας ανάλογα με το θεματικό πεδίο που εφαρμόζεται.
  • με τον εντοπισμό της σχετικής νομοθεσίας για κάθε σημείο της παραγωγικής διαδικασίας.
  • με την ανάπτυξη συγκεκριμένων παραδειγμάτων.
  • με τη μελέτη και παρουσίαση από τους ίδιους τους φοιτητές μελέτης εφαρμογής της νομοθεσίας σε ένα σημείο της παραγωγικής διαδικασίας.
  • Με τη σύνταξη ενός σχεδίου ποιότητας έργου και τη συμπλήρωση της σχετικής νομοθεσίας.
  • Με την πρόσκληση για διάλεξη/συζήτηση ενός υπεύθυνου διαχείρισης ποιότητας από ένα οινοποιείο ζωντανά ή μέσω skype/zoom.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα περιλαμβάνει τις βασικές αρχές της νομοθεσίας που αφορούν τα τρόφιμα και τα ποτά. Θα γίνει αναφορά όλης της σχετικής νομοθεσίας, όπως αυτή καταγράφεται στο τέλος του παρόντος σχεδιαγράμματος και ο τρόπος αναζήτησης της μέσα από τις βάσεις δεδομένων των σχετικών ιστοσελίδων. Το μάθημα χωρίζεται σε δύο ενότητες

Η πρώτη ενότητα αποτελείται από τα παρακάτω θεματικά πεδία:

  • Στον πρώτο θεματικό πεδίο θα ενταχθεί η νομοθεσία που αφορά τον αγρό, δηλαδή την παραγωγή των αγροτικών προϊόντων, με συγκεκριμένη αναφορά τα οινοστάφυλα. Νομοθεσία που αφορά τις εγκεκριμένες δραστικές των φυτοπροστατευτικών προϊόντων (φυτοφάρμακα), τα MRL’s, τις μέγιστες και τις ελάχιστες δόσεις, νομοθεσία που αφορά το νερό άρδευσης και ψεκασμού, τις αναλύσεις εδάφους και τους κανονισμούς που αφορούν το ψεκαστή και τον ψεκαστήρα, τους κώδικες ορθής γεωργικής πρακτικής (ΚΟΓΠ).
  • Στο δεύτερο θεματικό πεδίο θα αναπτυχθεί η νομοθεσία σχετικά με την μεταποίηση των αγροτικών προϊόντων, με έμφαση την παραγωγή κρασιού. Θα αναλυθεί όλη η νομοθεσία σχετικά με τη λειτουργεία των οινοποιείων, την ασφαλή παραγωγή κρασιών, τη διαδικασία του HACCP, τη νομοθεσία για τις ετικέτες και την ορθή αποθηκευτική πολιτική, με έμφαση την αποθήκευση και παλαίωση των κρασιών.
  • Στο τρίτο θεματικό πεδίο θα αναλυθεί η νομοθεσία που καλύπτει την εμπορία των αλκοολούχων ποτών και συγκεκριμένα των κρασιών. Θα αναπτυχθεί η νομοθεσία των ελέγχων στα logistics και στα καταστήματα εμπορίας κρασιών.

Η δεύτερη ενότητα θα επικεντρωθεί στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και το μηχανισμό λήψης αποφάσεων.

  • Θα αναλυθεί ο τρόπος εναρμόνισης της ευρωπαϊκής με την εθνική νομοθεσία των αγροτικών προϊόντων και οίνου, θα αναζητηθούν οι δίαυλοι ανεύρεσης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
  • Πως και γιατί παίρνονται οι αποφάσεις για τα γεωργικά φάρμακα (αποσύρσεις, ανανεώσεις, νέες εγκρίσεις, κατ’ εξαίρεση εγκρίσεις, εγκρίσεις 120 ημερών, φάρμακα ήσσονος σημασίας και ερασιτεχνικής χρήσης).
  • Θα αναπτυχθεί η νομοθεσία που θωρακίζεται την ασφάλεια των καταναλωτών.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Φροντιστήριο20
Μη καθοδηγούμενη μελέτη50
Σύνολο109
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [50661179]: Πρόσθετα Τροφίμων και Νομοθεσία, 2η Έκδοση, Κυρανάς Ευστράτιος.
  2. Βιβλίο [12296351]: Νομοθεσία Τροφίμων και Διατροφικοί Κίνδυνοι, Ζαμπετάκης Ιωάννης, Καραντώνης Χαράλαμπος, Κιρκιλλής Χρυσόστομος, Παντελόγλου Αθανάσιος, Στασινός Σωτήρης, Θεοχάρης Σταμάτιος.
  3. Πρόσθετα Τροφίμων και Νομοθεσία, 2η Έκδοση.
  4. HACCP – Από το H έως το P. Γιάννης Ζαμπετάκης, Νίκος  Γδοντέλης ISBN: 9789608767867.