ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Νέες Εξελίξεις στην Αμπελουργία – Οινολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %cf%84a%ce%b2%ce%bf-86-h6 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Νέες Εξελίξεις στην Αμπελουργία – Οινολογία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD344/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Στο μάθημα αυτό περιγράφονται αρχικά οι προκλήσεις που έχουν προκύψει τα τελευταία χρόνια στον αμπελοοινικό κλάδο και πως μπορούν να εφαρμοστούν καινοτόμες μέθοδοι για τη διαχείριση της παραγωγής και τη βελτίωση της ποιότητας των τελικών προϊόντων. Περιγράφονται οι νέες τεχνολογίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αντιμετώπιση ορισμένων από τα βασικά ζητήματα του αμπελοοινικού τομέα, όπως είναι η βιωσιμότητα, η κλιματική αλλαγή, η ιχνηλασιμότητα, η πρόληψη της νοθείας των προϊόντων και οι νέες τάσεις στις προτιμήσεις των κατανάλωσης.

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές

  • Να γνωρίσουν τις νέες εξελίξεις στην αμπελουργία και οινολογία με βάσει τις ανάγκες που έχουν προκύψει τα τελευταία έτη στην αμπελουργία και στην οινολογία.
  • Να ενημερωθούν για τις νέες τάσεις στην αμπελοκαλλιέργεια και την εφαρμογή της λειτουργικής βιοποικιλότητας και βιοπροστασίας στον αμπελώνα.
  • Να ενημερωθούν για την εφαρμογή νέων μέσων τεχνολογίας στην αμπελουργία και στην οινολογία.
  • Να εξοικειωθούν με  νέες αναλυτικές πρακτικές της ποιότητας των αμπελοοινικών προϊόντων με τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον μεθόδων.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Εισαγωγή: βασικά ζητήματα του αμπελοοινικού κλάδου και οι ανάγκες που προκύπτουν για την εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών και την αξιοποίηση νέων τεχνολογικών εργαλείων στην αμπελουργία και στην οινολογία.
  • Εφαρμογή της βιοπροστασίας στον αμπελώνα.
  • Λειτουργική βιοποικιλότητα στον αμπελώνα.
  • Βιώσιμη χρήση άρδευσης σε αμπελώνες με οινοποιήσιμες ποικιλίες.
  • Βιολογική και βιοδυναμική καλλιέργεια αμπελιού για την παραγωγή οίνου. Οινοποίηση με τη χρήση αυτόχθονων ζυμών και παραγωγή ‘φυσικών οίνων’ (‘natural wines’).
  • Επεμβάσεις μείωσης της αιθανόλης στους οίνους. Περιγραφή των τεχνικών που εφαρμόζονται στον αμπελώνα, στη διάρκεια της αλκοολικής ζύμωσης και στο τελικό προϊόν.
  • Προτάσεις εναλλακτικών τρόπων προστασίας των οίνων με σκοπό τη μείωση της χρήσης θειώδους στην οινοποίηση.
  • Αξιοποίηση παραπροϊόντων/αποβλήτων που προέρχονται από την παραγωγή αμπελοοινικών προϊόντων με στόχο τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων.
  • Ανάπτυξη και εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης οίνων βασισμένη στην “πράσινη” χημεία (“green” chemistry). Μείωση χρήσης διαλυτών, μείωση αποβλήτων, επαναχρησιμοποίηση εξοπλισμού κ.α.
  • Νέες τεχνικές/μέθοδοι προσδιορισμού της αυθεντικότητας των οίνων – προστασία της ποιότητας των οίνων.
  • Χρήση νέων τεχνολογιών (Robotics, Sensorisation, Artificial Intelligent, Geographic Information Systems) για τη διαχείριση των αμπελώνων, την αύξηση της παραγωγικότητας και την παρακολούθηση της διαδικασίας παραγωγής και ποιότητας του οίνου.
  • Εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων (blockchain, e-certificate, e-label, smart storing) στον αμπελοοινικό τομέα για την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων και τη διασφάλιση της ποιότητας.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Μη καθοδηγούμενη μελέτη50
Εργασία36
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [17903]: ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑ & ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ.
  2. Βιβλίο [77106965]: Οινολογία-Βασικές Αρχές και Μέθοδοι Οινοποίησης, Boulton B. Roger, Singleton L. Vernon, Bisson F. Linda, Kunkee E. Ralph.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. American Journal of Enology and Viticulture.
  2. Journal International de la Vigne et du Vin.
  3. Journal of the Science of Food and Agriculture.
  4. Agricultural and Food Chemistry.
  5. Foods.
  6. Plants.