ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Συσκευασία Τροφίμων και Οίνου

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %cf%84a%ce%b2%ce%bf-87-h7 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Συσκευασία Τροφίμων και Οίνου
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 4
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD341/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η κατανόηση και εκμάθηση επιστημονικών και τεχνικών εννοιών που αφορούν στη συσκευασία τροφίμων και ποτών, και συγκεκριμένα στη λειτουργία της συσκευασίας, στα υλικά, στην παραγωγή τους και στις εφαρμογές τους.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του ο φοιτητής/τρία θα είναι σε θέση :

  • να διακρίνει τις βασικές λειτουργίες της συσκευασίας και να την συνδέει με την επεξεργασία, συντήρηση, διανομή και μάρκετινγκ των τροφίμων και ποτών.
  • να διακρίνει τα διαθέσιμα υλικά, μορφές και συστήματα συσκευασίας και να συσχετίζει τους τρόπους με τους οποίους οι ιδιότητες των υλικών συσκευασίας επηρεάζουν την ασφάλεια, ποιότητα και διάρκεια ζωής των τροφίμων και ποτών.
  • να μπορεί να επιλέγει/χρησιμοποιεί τη νομοθεσία που αφορά στα υλικά και αντικείμενα που προορίζονται να έρθουν σε επαφή με τρόφιμα και ποτά, καθώς και να περιγράφει τις επιπτώσεις των συσκευασιών στο περιβάλλον και τη δυνατότητα ανακύκλωσής τους.
  • να μπορεί να επιλέγει/περιγράφει κατάλληλα υλικά και μορφές συσκευασίας για τρόφιμα και ποτά που τον/την ενδιαφέρει και να είναι σε θέση να επιλύει προβλήματα ποιότητας και διάρκειας ζωής των τροφίμων και ποτών που σχετίζονται με τη συσκευασία.

Το μάθημα αποσκοπεί στο να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος τις παρακάτω ικανότητες:

  • Να είναι σε θέση να ασχολείται με τη μελέτη, έρευνα και εφαρμογή της τεχνολογίας πάνω σε σύγχρονους τύπους συσκευασίας των τροφίμων και οίνων.
  • Να έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιεί της βασικές επιστημονικές γνώσεις του και να προτείνει την σωστή συσκευασία που θα διασφαλίσει την ποιότητα τροφίμων και οίνων.
  • Να είναι σε θέση να εφαρμόζει κατάλληλα τις θεωρητικές του γνώσεις που έχουν αποκτηθεί κατά την περίοδο των σπουδών.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα καλύπτει τις παρακάτω ενότητες:

  • Σκοπός και στόχοι του μαθήματος. Γενική περιγραφή μαθήματος. Συμβολή της συσκευασίας στη συντήρηση των τροφίμων.
  • Ορισμοί, λειτουργίες και γενική διάκριση συσκευασιών τροφίμων και οίνων.
  • Γυάλινη συσκευασία.
  • Μεταλλική συσκευασία και διάβρωση μεταλλικών συσκευασιών.
  • Πλαστική συσκευασία. Είδη πλαστικής συσκευασίας. Τρόποι παρασκευής πλαστικής συσκευασίας. Ιδιότητες πλαστικών υλικών.
  • Επεξεργασία και μορφοποίηση θερμοπλαστικών πολυμερών. Διαπερατότητα πολυμερών σε αέρια και ατμούς.
  • Χάρτινη συσκευασία. Εννοιολογικοί όροι. Παρασκευή χαρτιού. Είδη χάρτινης συσκευασίας και εφαρμογές. Πολυστρωματικές συσκευασίες. Κονσέρβες με χαρτί.
  • Ασηπτική επεξεργασία και συσκευασία.
  • Συσκευασία σε τροποποιημένη ατμόσφαιρα, ελεγχόμενη ατμόσφαιρα. Ενεργή συσκευασία. Έξυπνη συσκευασία.
  • Βιοαποικοδομήσιμα υλικά συσκευασίας.
  • Νομοθετικό πλαίσιο για υλικά και μέσα συσκευασίας των ποτών. Περιβαλλοντικά θέματα. Ανακύκλωση, τρόποι διάθεσης. Eξοικονόμηση ενέργειας.
  • Αλληλεπιδράσεις συσκευασίας με τρόφιμα και ποτά. Διάρκεια ζωής των συσκευασμένων τροφίμων / ποτών.
  • Καινοτομίες στη συσκευασία τροφίμων και ποτών. Μελλοντικές τάσεις.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Μη καθοδηγούμενη μελέτη61
Σύνολο100
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:

  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής,
  • ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης,
  • επίλυση προβλημάτων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [77106804]: Συσκευασία Τροφίμων, 2η Έκδοση, Παπαδάκης Σπυρίδων Ε.
  2. Βιβλίο [68403482]: Συσκευασία τροφίμων, Μπλούκας Ιωάννης Γ.
  3. Αρβανιτογιάννης Ι. Σ., Μποσνέα Λ.Α. (2001). Στοιχεία τεχνολογίας, μεταποίησης και συσκευασίας τροφίμων. University Studio Press. ISBN 960-12-0981-6.
  4. Αρβανιτογιάννης Ι., Στρατάκος Α. (2011). Τεχνολογίες επεξεργασίας και συσκευασίας τροφίμων. University Studio Press. ISBN 9789601220161.
  5. Ahvenainen, R. (Ed.). (2003). Novel food packaging techniques. Elsevier.
  6. Athanassiou, A. (Ed.). (2020). Sustainable food packaging technology. John Wiley & Sons.
  7. Bathe, Ρ. (1997). ‘Developments in the packaging of alcoholic drinks”, Pira Ιnternational, Leatherhead, Surrey, UK.
  8. Brody, A.L. and Marsh, K.S. (eds.), (1997). “The Wiley Encyclopedia of Packaging Technology”, 2nd edition, John Wiley & Sons Inc., New York.
  9. Cerqueira, M. A. P. R., Pereira, R. N. C., da Silva Ramos, O. L., Teixeira, J. A. C., & Vicente, A. A. (Eds.). (2017). Edible food packaging: Materials and processing technologies.
  10. Gordon L. Robertson. (2012). Food Packaging: Principles and Practice. CRC Press (3rd ed.). ISBN 9781439862414.
  11. Han, J. H. (Ed.). (2005). Innovations in food packaging. Elsevier.
  12. Kadoya, T. (Ed.). (2012). Food packaging. Academic Press.
  13. Robertson, G. L. (2016). Food packaging: principles and practice. CRC press.
  14. Singh, P., Wani, A. A., & Langowski, H. C. (Eds.). (2017). Food packaging materials: Testing & quality assurance. CRC Press.
  15. Work, H.H. (2018). The Shape of Wine: Its Packaging Evolution. Routledge.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Food Packaging and Shelf Life.
  2. Foods.
  3. International journal of retail & distribution.
  4. Journal of Food science.
  5. British food journal.