ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενική και Ανόργανη Χημεία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ t%ce%b1bo-11-a3 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Γενική και Ανόργανη Χημεία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 5
Εργαστηριακές Ασκήσεις 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD181/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα κατανοούν τις βασικές αρχές για τις κεφαλαιώδεις ενότητες της Γενικής και Ανόργανης Χημείας. Επίσης, θα μπορούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν απλά χημικά φαινόμενα, να επιλύουν απλά μεθοδικά προβλήματα Χημείας και να χρησιμοποιούν εργαστηριακό εξοπλισμό για εκτέλεση πειραμάτων.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Θεωρία

  • Εισαγωγή: άτομα, μόρια, ιόντα, χημικά στοιχεία, χημικές ενώσεις, μίγματα, ποσότητα ουσίας (mol), αριθμός Avogadro, σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα.
  • Διαλύματα (εκφράσεις περιεκτικότητας διαλυμάτων, αραίωση και ανάμιξη διαλυμάτων, διαλυτότητα).
  • Δομή του ατόμου – Ατομικά τροχιακά.
  • Περιοδικός Πίνακας των στοιχείων. Περιοδικές ιδιότητες (ατομική ακτίνα, ιοντική ακτίνα, ενέργεια ιοντισμού, ηλεκτρονική συγγένεια, ηλεκτραρνητικότητα).
  • Χημικός Δεσμός. Ιοντικός και Ομοιοπολικός Δεσμός.
  • Τύποι Lewis.
  • Αριθμός οξείδωσης. Ονοματολογία ανόργανων ενώσεων.
  • Είδη χημικών αντιδράσεων (οξεοβασικές, καταβύθισης, οξειδοαναγωγικές). Στοιχειομετρία αντίδρασης – Υπολογισμοί.
  • Θερμοχημεία (θερμότητα αντίδρασης, θερμοχημικές εξισώσεις, στοιχειομετρία θερμοχημικής εξίσωσης, νόμοι Θερμοχημείας, πρότυπη ενθαλπία).
  • Αέρια (νόμος του Boyle, νόμος του Charles, νόμος του Dalton, καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων, διάχυση, διαπίδυση).
  • Διαμοριακές δυνάμεις. Ιδιότητες υγρών: επιφανειακή τάση, ιξώδες, τάση ατμών.
  • Θεωρίες οξέων και βάσεων. Ηλεκτρολυτικά διαλύματα (οξέων, βάσεων και αλάτων). Ασθενείς και ισχυροί ηλεκτρολύτες (βαθμός ιοντισμού, σταθερά διάστασης), αυτοϊοντισμός του νερού, pH, επίδραση κοινού ιόντος, ρυθμιστικά διαλύματα.
  • Προσθετικές ιδιότητες μη ηλεκτρολυτικών και ηλεκτρολυτικών διαλυμάτων.
  • Χημική Κινητική: ταχύτητα αντίδρασης, τάξη αντίδρασης, νόμος ταχύτητας αντίδρασης, επίδραση της θερμοκρασίας στην κινητική χημικών αντιδράσεων, καταλύτες.
  • Χημική ισορροπία – Αρχή Le Chatelier.

Εργαστήριο

  • Κανόνες ασφάλειας Χημικού Εργαστηρίου. Βασικός εργαστηριακός εξοπλισμός. Επικινδυνότητα αντιδραστηρίων.
  • Απιονισμένο και αποσταγμένο νερό.
  • Μέτρηση μάζας και όγκου.
  • Μέτρηση πυκνότητας υγρού.
  • Απλές μέθοδοι διαχωρισμού μιγμάτων (διήθηση, απόχυση, φυγοκέντριση).
  • Θέρμανση – Ξήρανση –  Πύρωση.
  • Παρασκευή πρότυπων διαλυμάτων.
  • Αραίωση και ανάμιξη διαλυμάτων.
  • Μέτρηση του pH με δείκτες και πεχάμετρο.
  • Παρασκευή ρυθμιστικών διαλυμάτων.
  • Βασικές έννοιες στην τιτλομετρική ανάλυση (τιτλομέτρηση, πρότυπο διάλυμα, τίτλος πρότυπου διαλύματος, τιτλομετρούμενη ουσία, ισοδύναμο σημείο, τελικό σημείο, σφάλμα τιτλομέτρησης, επανατιτλομέτρηση, λευκό διάλυμα, λευκός προσδιορισμός).
  • Ταξινόμηση τιτλομετρικών τεχνικών (οξεοβασικές, οξειδοαναγωγικές, καταβύθισης, συμπλοκομετρικές).

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Μη καθοδηγούμενη μελέτη60
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Peter Atkins, Loretta Jones, Leroy Laverman (Επιμέλεια Π. Κουτσούκος), Αρχές Χημείας, 7η Αμερικάνικη – 1η Ελληνική Έκδοση, Εκδόσεις UTOPIA, 2018.
  2. Brown, Eugene H. LeMay, Bruce E. Bursten, Catherine J. Murphy, Patrick M. Woodward, Matthew W. Stoltzfus (Μετάφραση: Περικλής Ακρίβος, Επιμέλεια: Περικλής Ακρίβος), Χημεία: Η κεντρική επιστήμη, Εκδόσεις ΤΖΙΟΛΑ, 2015.
  3. D.D Ebbing, S.D. Gammon (Μετάφραση: Ν.Δ. Κλούρας), Σύγχρονη Γενική Χημεία,  Εκδόσεις ΤΡΑΥΛΟΣ, 2013.