ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύγχρονες Τεχνικές Αντιμετώπισης Εχθρών της Αμπέλου

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ t%ce%b1bo-77-%ce%b67 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σύγχρονες Τεχνικές Αντιμετώπισης Εχθρών της Αμπέλου
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 4 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (TΑBO-55-E5) Εντομολογία
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD289/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να γνωρίζει:

  • τις βασικές αρχές της επιστήμης της φυτοπροστασίας με έμφαση στην αντιμετώπιση εχθρών της αμπέλου.
  • τις κύριες προσβολές από εντομολογικούς εχθρούς και ακάρεα της αμπέλου καθώς και προσβολές από νηματώδεις σκώληκες.
  • τα νέα ξενικά και εισβολικά (χωροκατακτητικά) είδη που αποτελούν εν δυνάμει εχθροί της καλλιέργειας της αμπέλου.
  • τον βιολογικό κύκλο των εχθρών της αμπέλου, την συμπτωματολογία και τις ζημιές που προκαλούν.
  • τα σύγχρονα μέτρα φυτοπροστασίας της καλλιέργειας της αμπέλου καθώς και τον τρόπο εφαρμογής τους τόσο στην βιολογική όσο και στην ολοκληρωμένη γεωργία, παράγοντας προϊόντα υψηλής αξίας, απαλλαγμένα από υπολείμματα γεωργικών φαρμάκων σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal).
  • πως δημιουργούνται και πως χρησιμοποιούνται τα μοντέλα πρόβλεψης εμφάνισης των εντόμων-στόχων στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των εχθρών μιας καλλιέργειας.
  • τη σημασία των φερομονών και άλλων σημειοχημικών ουσιών καθώς και τη χρήση τους τόσο στην παρακολούθηση του πληθυσμού ενός εντόμου (monitoring) όσο και στη μέθοδο της παρεμπόδισης σύζευξης.
  • τους βιολογικούς τρόπους αντιμετώπισης των εντόμων-στόχων δίνοντας έμφαση στους ιθαγενείς φυσικούς εχθρούς αλλά και σε αδρανή συστατικά, εντομοπαθογόνους οργανισμούς (μύκητες και ηματώδεις) και βιολογικά σκευάσματα.
  • τη χημική σύνθεση και αποτελεσματικότητα των εντομοκτόνων και να είναι σε θέση να επιλέγει τα πλέον κατάλληλα σε κάθε περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη τα υπολείμματά τους και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Μορφολογία, βιολογία, οικολογία, συμπτωματολογία των αρθροπόδων-εχθρών (έντομα και ακάρεα) της αμπέλου.
  • Μορφολογία, βιολογία, συμπτωματολογία, οικολογία και καταπολέμηση των νηματωδών σκωλήκων.
  • Ξενικοί και εισβολικοί οργανισμού εν δυνάμει εχθρών της καλλιέργειας της αμπέλου.
  • Ολοκληρωμένη καταπολέμηση (IPM) εχθρών στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Φυτοπροστασίας.
  • Βιολογική αντιμετώπιση εχθρών (φυσικοί εχθροί, εντομοπαθογόνοι οργανισμοί, βιολογικά σκευάσματα, αδρανή συστατικά).
  • Ωφέλιμα αρθρόποδα (παρασιτοειδή και αρπακτικά) και η βιολογία τους.
  • Φερομόνες και σημειοχημικές ουσίες: ορισμός, είδη και τρόπος χρήσης.
  • Μέθοδος παρεμπόδισης σύζευξης.
  • Αλληλεπιδράσεις Εντόμων, Φυτών και Μικροοργανισμών.
  • Χρήση σύγχρονων και έξυπνων τεχνολογιών στο πλαίσιο της ευφυούς γεωργίας για την αντιμετώπιση των εχθρών της αμπέλου.
  • Χημική Καταπολέμηση: γεωργικά σκευάσματα (εντομοκτόνα), κατάταξη κατά IRAC, νομοθεσία, μηχανισμός δράσης, εκλεκτικότητα, επιπτώσεις στο περιβάλλον και υπολείμματα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εργασίες20
Εργαστηριακή άσκηση10
Άσκηση πεδίου18
Μη καθοδηγούμενη μελέτη25
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [68402162]: Φυτοπαθολογία, Τζάμος Ελευθέριος Κ.
  2. Βιβλίο [77119451]: Ειδική Φυτοπαθολογία, Φώτιος Θ. Γραβάνης.
  3. Βιβλίο [86053303]: Βασικές Αρχές Φυτοπαθολογίας, Schumann Gail L., D’Arcy Cleora J.
  4. Βιβλίο [22646]: Ασθένειες καρποφόρων δένδρων και αμπέλου – 4η Έκδοση Βελτιωμένη και επαυξημένη, Παναγόπουλος Χρήστος Γ.