ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αλληλεπιδράσεις Φυτών – Μικροοργανισμών

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ t%ce%b1bo-84-%ce%b74 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αλληλεπιδράσεις Φυτών – Μικροοργανισμών
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3 3
Εργαστηριακές Ασκήσεις 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (TΑBO-25-Β5) Φυτοπαθολογία
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD345/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα στοχεύει στην κατά το δυνατόν βαθύτερη κατανόηση της πολυπλοκότητας των διαφόρων ειδών αλληλεπιδράσεων (παρασιτικών, συμβιωτικών και φυτικής ανθεκτικότητας) των φυτών με διαφόρων ειδών μικροοργανισμούς (μύκητες, βακτήρια, μυκοπλάσματα και ιούς). Ειδικότερα στο μάθημα αναπτύσσονται οι κύριες φυτοπαθολογικές ασθένειες προερχόμενες από φυτοπαθογόνους μύκητες, βακτήρια, μυκοπλάσματα και ιούς αλλά και οι κύριες μη παρασιτικές ασθένειες της αμπέλου, δίνοντας έμφαση στην βιολογία των παθογόνων, την συμπτωματολογία, την επιδημιολογία και την καταπολέμηση.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να γνωρίζει:

  • τις σύγχρονες μεθόδους φυτοπροστασίας για τα διάφορα παθογόνα, εφαρμόζοντας κάθε φορά τις κατάλληλες μεθόδους,
  • τη βιολογία, συμπτωματολογία, αιτιολογία, καταπολέμηση των κυριότερων ασθενειών της καλλιέργειας της αμπέλου,
  • τη χημική σύνθεση και αποτελεσματικότητα των χημικών φαρμάκων (μυκητοκτόνων) και να είναι σε θέση να επιλέγει τα πλέον κατάλληλα σε κάθε περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη τα υπολείμματά τους και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενο διαλέξεων:

  • Περιγραφή συμπτωματολογίας, της αιτιολογίας, της βιολογίας και οικολογίας των παθογόνων που προκαλούν μυκητολογικές ασθένειες καθώς και της επιδημιολογίας και της καταπολέμησής τους.
  • Περιγραφή συμπτωματολογίας, της αιτιολογίας, της βιολογίας και οικολογίας των παθογόνων που προκαλούν βακτηριολογικές ασθένειες καθώς και της επιδημιολογίας και της καταπολέμησής τους.
  • Περιγραφή συμπτωματολογίας, της αιτιολογίας, της βιολογίας και οικολογίας των παθογόνων που προκαλούν ιολογικές ασθένειες καθώς και της επιδημιολογίας και της καταπολέμησής τους.
  • Περιγραφή συμπτωματολογίας και των αιτιών που προκαλούν μη παρασιτικές ασθένειες καθώς και των μέτρων αντιμετώπισης ή πρόληψής τους.
  • Ολοκληρωμένη καταπολέμηση (IPM) παθογόνων στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Φυτοπροστασίας. Πρόληψη και Αντιμετώπιση.
  • Μοντέλα πρόβλεψης εμφάνισης των ασθενειών στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των παθογόνων μιας καλλιέργειας.
  • Αλληλεπιδράσεις Φυτών και Μικροοργανισμών. Είδη αλληλεπιδράσεων φυτών – μικροοργανισμών (συμβατή, ασύμβατη και αμοιβαία συμβιωτική – έκτο- και ένδο- μυκόρριζες).
  • Χρήση σύγχρονων και έξυπνων τεχνολογιών στο πλαίσιο της ευφυούς γεωργίας για την αντιμετώπιση ή πρόληψη παθογόνων που προσβάλουν την άμπελο.
  • Χημική Καταπολέμηση: γεωργικά σκευάσματα (μυκητοκτόνα), κατάταξη κατά IRAC, νομοθεσία, μηχανισμός δράσης, εκλεκτικότητα, επιπτώσεις στο περιβάλλον και υπολείμματα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης15
Σύνολο80
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Επίλυση Προβλημάτων.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.

ΙΙ. Ομαδική εργασία 20%.

IΙΙ. Δυνατότητα ενδιάμεσης εξέτασης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [68402162]: Φυτοπαθολογία, Τζάμος Ελευθέριος Κ.
  2. Βιβλίο [77119451]: Ειδική Φυτοπαθολογία, Φώτιος Θ. Γραβάνης.
  3. Βιβλίο [86053303]: Βασικές Αρχές Φυτοπαθολογίας, Schumann Gail L., D’Arcy Cleora J. Λεπτομέρειες.
  4. Βιβλίο [22646]: Ασθένειες καρποφόρων δένδρων και αμπέλου – 4η Έκδοση Βελτιωμένη και επαυξημένη, Παναγόπουλος Χρήστος Γ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Annual Review of Phytopathology.
  2. Plant Pathology.
  3. Plant Pathology and Disease Management.
  4. European Journal of Plant Pathology.

Συναφή εκλαϊκευμένα περιοδικά:

  1. Γεωργία και Κτηνοτροφία.