ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Επεξεργασία Οίνων

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ tabo-74-z4 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επεξεργασία Οίνων
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 5
Εργαστηριακές Ασκήσεις 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD308/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Οι σπουδαστές εξοικειώνονται με τις διάφορες τεχνικές κατεργασίας και σταθεροποίησης των γλευκών και οίνων, καθώς και με  την χρήση των κατάλληλων διαυγαστικών υλικών. Αντιλαμβάνονται την έννοια της παλαίωσης των οίνων και των συνθηκών που πρέπει να επικρατούν κατά τη διάρκειά της. Μαθαίνουν επίσης να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν οργανοληπτικά σφάλματα και εκτροπές.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Η έννοια της διαύγειας και τα κολλοειδή φαινόμενα.
  • Επεμβάσεις και χειρισμοί για τη διαύγαση και σταθεροποίηση των οίνων.
  • Τεχνικές διαύγασης των οίνων. Αρχή της διήθησης και της φυγοκέντρισης.
  • Σταθεροποίηση των οίνων με φυσικοχημικές μεθόδους, αλλά και με την χρήση οινολογικών ουσιών.
  • Μελέτη του μηχανισμού κρυστάλλωσης και καταβύθισης των αλάτων του τρυγικού οξέος.
  • Η εφαρμογή της τεχνικής της ηλεκτροδιάλυσης στον οινικό τομέα.
  • Μεταλλικά θολώματα (σιδήρου και χαλκού) στον οίνο. Πρόληψη, θεραπεία και αντιμετώπισή τους.
  • Δυναμικό οξειδοαναγωγής των οίνων και οι παράγοντες που το επηρεάζουν.
  • Ωρίμανση των ερυθρών οίνων και τεχνικές παλαίωσης.
  • Μελέτη της προέλευσης, της φύσης και των συνεπειών των βασικών οργανοληπτικών εκτροπών στους οίνους.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Εργασία/Αναφορά50
Μη καθοδηγούμενη μελέτη23
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [94688938]: Χημεία και Βιοχημεία – Ωρίμανση και Βελτίωση των Οίνων, Andrew L. Waterhouse, Gavin L. Sacks, David W. Jeffery.
  2. Βιβλίο [94688936]: Χημεία και Βιοχημεία Οίνου – Οινοποίηση, Andrew L. Waterhouse, Gavin L. Sacks, David W. Jeffery.
  3. Βιβλίο [68382981]: ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ, ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ, Ευάγγελος Ηρ. Σουφλερός.
  4. PascalRibèreau – Gayon, Yves Glories, AlainMaujean, DenisDubourdieu.“Traitè d’ OEnologie -(Vol.2)”. Dunod, Paris 1998. ISBN: 210003948 1.
  5. Ron S. Jackson. “Wine science. Principles and applications”. Academic Press, Inc. California, 1994. ISBN: 0123790603.
  6. Emile Peynaud. “ Connaissance et travail du vin”. Dunod, Paris 1981. ISBN: 2040114173.
  7. Pascal Ribèreau – Gayon, Yves Glories, Alain Maujean, Denis Dubourdieu.“Traitè d’ OEnologie -(Vol.1)”. Dunod, Paris 1998. ISBN: 210003948 1.
  8. Les Entretiens Scientifiques Lallemand. “ La microbiologie des vins mousseux V 3”. Lallemand © Toulouse 1994.
  9. Les Entretiens Scientifiques Lallemand. “Fermentation Technology V 2”. Lallemand © Toulouse 1994.
  10. Hans R. Luthi et Ulrich Vetsch.“Analyses et Apprèciation Microscopiques de vins et jus de fruits dans la pratique”, Collection Avenir OEnologie.
  11. Roger B. Boulton et al. “ Principles and practices of winemaking”, Aspen Publishers Inc., New York, c1996, ISBN: 08342 127 06.
  12. Bruce W. Zoecklein et al. “Wine analysis and Production ”, Chapman & Hall, New York, c1995,ASIN: 041 298 2412.
  13. Kenneth C. Fugelsang.“Wine Microbiology” , Aspen Publishers Inc., New York, c1997, ISBN: 0412066114.
  14. Cornelius S. Ough. “Winemaking basics”, Haworth Press, New York, 1991, ISBN: 1560220058.
  15. Richard P. Vine et al. “Winemaking: From grape growing to marketplace”, Chapman & Hall, New York, c 1997, ISBN: 83421699x.
  16. David R. Storm. “Winery utilities: planning, design and operation”, Aspen Publishers Inc., New York, c1997, ISBN:0834219816.
  17. OIV Compendium of International Methods of Analysis of Wines and Musts.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. American Journal of Enology and Viticulture.
  2. Journal International de la Vigne et du Vin.
  3. Journal of the Science of Food and Agriculture.
  4. Agricultural and Food Chemistry.
  5. South African Journal of Oenologie.