ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αμπελογραφία

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Γεωτεχνικών Επιστημών
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ tabo-83-h3 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Αμπελογραφία
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 2 3
Εργαστηριακές Ασκήσεις 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:   (TΑBO-34-Γ4) Αμπελουργία
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD343/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Στο μάθημα αυτό διδάσκεται η σημασία της Αμπελογραφίας για τη διατήρηση των ποικιλιών καθώς και ο τρόπο επιλογής της κατάλληλης ποικιλίας στο αντίστοιχο περιβάλλον. Αναπτύσσεται η συστηματική κατάταξη της οικογένειας Vitaceae και περιγράφονται τα αμπελογραφικά χαρακτηριστικά και οι αμπελογραφικοί κώδικες όπως αυτοί αναφέρονται από τον Διεθνή Οργανισμό Αμπέλου και Οίνου (International Organisation of Vine and Wine, OIV). Επιπλέον, περιγράφονται τα κύρια χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες των υποκειμένων που χρησιμοποιούνται στην αμπελοκαλλιέργεια και των ποικιλιών αμπέλου οινοποίησης, επιτραπέζιας χρήσης και σταφιδοποίησης. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει τον τρόπο πολλαπλασιασμού και εγκατάστασης ενός αμπελώνα, τους παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή ενός αμπελοτεμαχίου καθώς και την επιλογή των κατάλληλων υποκειμένων και ποικιλιών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τη συστηματική κατάταξη και ταξινόμηση των ειδών και ποικιλιών του γένους Vitis.
  • Να γνωρίζει τα βασικά εργαλεία της αμπελογραφικής περιγραφής.
  • Να γνωρίζει τις βασικές ιδιότητες των υποκειμένων της αμπέλου.
  • Να γνωρίζει τις βασικές ιδιότητες των ποικιλιών παραγωγής αμπέλου οινοποίησης, επιτραπέζιας χρήσης και σταφιδοποίησης.
  • Να εφαρμόζει και να γνωρίζει τον εμβολιασμό του υποκειμένου με το εμβόλιο και τον τρόπο παραγωγής στις μητρικές φυτείες.
  • Να αναγνωρίζει τις ζώνες καλλιέργειας ποικιλιών οινοποιίας και την παραγωγής προϊόντων ονομασίας προέλευσης.
  • Να είναι σε θέση να προτείνει τρόπους καλλιέργειας της αμπέλου σε διαφορετικά οικοσυστήματα ανάλογα με την ποικιλία και το εδαφοκλιματικό περιβάλλον.
  • Να γνωρίζει τις διαδικασίες που αφορούν την εγκατάσταση, την καλλιέργεια και τη συντήρηση ενός αμπελώνα.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Α. Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος

  • Μέθοδοι περιγραφής και κατάταξης. Αμπελογραφικά χαρακτηριστικά και αμπελογραφική περιγραφή των οργάνων της αμπέλου – Αμπελογραφικοί κώδικες του Διεθνούς Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου International Organisation of Vine and Wine (OIV).Συστηματική κατάταξη της οικογένειας Vitaceae, γένος VITIS. Διεθνής συλλογές και χρήση βάσεων δεδομένων για ταυτοποίηση ποικιλιών.
  • Υποκείμενα της αμπέλου – κύρια χαρακτηριστικά & ιδιότητες (λεπτομερής περιγραφή χαρακτηριστικών και αντοχή σε διάφορα εδάφη, αλατότητα, ξηρασία κ.τ.λ). Περιγραφή κύριων υποκειμένων της αμπέλου (Vitis Riparia, Vitis Rupestris, Vitis Berlandieri κ.α.).
  • Περιγραφή λευκών και ερυθρών ποικιλιών οινοποίησης που καλλιεργούνται στην Ελλάδα και διεθνώς. Κύρια χαρακτηριστικά & ιδιότητες ποικιλιών, ζώνες ΠΟΠ και περιοχές καλλιέργειας.
  • Πολλαπλασιασμός της αμπέλου, κλωνική επιλογή, παραγωγή απλών-ερριζων, έρριζων-εμβολιασμένων φυτών, επιτόπιοι εμβολιασμοί κ.α.
  • Παράμετροι επιλογής αμπελοτεμαχίου, ποικιλιών και υποκειμένων για δημιουργία παραγωγικού αμπελώνα. Εδαφοκλιματικές απαιτήσεις.
  • Εγκατάσταση αμπελώνα. Προετοιμασία εδάφους, επιλογή ποικιλίας και υποκειμένου αμπέλου, σχεδιασμός θέσεων φύτευσης και φύτευση νέων φυτών, συστήματα υποστύλωσης.

Β. Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος

Οι εργαστηριακές ασκήσεις στηρίζονται στις θεωρητικές ενότητες και περιλαμβάνουν επισκέψεις σε αμπελώνες και παρατήρηση των αμπελογραφικών χαρακτηριστικών των ποικιλιών με σκοπό την αναγνώριση τους. Πολλαπλασιασμό της αμπέλου και εγκατάσταση αμπελώνα.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας18
Συγγραφή εργασίας18
Σύνολο88
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [102125624]: ΑΜΠΕΛΟΓΡΑΦΙΑ, Μανόλης Ν. Σταυρακάκης.
  2. Βιβλίο [11422]: Αμπελογραφία, Σταύρακας Δημήτριος.
  3. ΑΜΠΕΛΟΓΡΑΦΙΑ, Ν.Α. Νικολάου, Εκδόσεις: Σύγχρονη Παιδεία, 2012.
  4. The Science of Grapevines (Second Edition), Edit by Markus Keller, Academic Press, 2020, ISBN 978-0-12-816365-8.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Vitis,
  2. Plants etc