ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Plant Development

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ School of Geosciences
ΤΜΗΜΑ Department of Agricultural Biotechnology and Oenology
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Undergraduate
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %cf%84%ce%b1%ce%b2%ce%bf-81-%ce%b71 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 8th
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Plant Development
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Lectures 2 4
Laboratory Exercises 2
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Special Background
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Greek (English for Erasmus students)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD340/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Upon successful completion of the course, the students will become familiar with: a) the basic concepts of plant developmental biology, b) the use of genomics in plant developmental biology, c) the methodologies used in the study of plant development, d) the determination of cellular identity in plants, e) embryogenesis, g) the mechanisms of stem development, leaf, flower, and root, h) environmental factors affecting plant growth, i) miRNA regulation of development, and j) the epigenetic basis of plant developmental mechanisms. Furthermore, the students will become familiar with basic laboratory techniques of optical microscopy.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Generation of new research ideas.
  • Promotion of criticism and self-criticism.
  • Promotion of free, creative and inductive thinking.
  • Search, analysis and synthesis of data and information, using the necessary technologies.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Basic concepts of Plant Development

  • Plant growth, Gametophyte development, Sporophyte development (embryogenesis), Coordination of growth in plants, Shoot and Root Meristems, Signalling molecules, Programmed cell death.

Genomics of higher plants

  • Genomics, Size of plant genomes, Variability of plant genomes, The genomics toolkit, Molecular maps, Molecular markers.

Methodology in the study of Plant Development

  • Model plants, Agrobacterium tumefaciens, Reporter genes, Approaches to molecular genetics, Genetic and phenotypic analysis of mutant lines, Mutation isolation, Gene and protein expression studies.

Mechanisms of determining cell fate

  • Information, Relationship between “Lineage” and “Position”, “Lineage” and “Fate” of cells in various tissues, Examples of “Lineage” and “Location”, Age vs Location.

Embryogenesis

  • Introduction to plant embryogenesis, Establishment of axes, Maternal effects, Analysis of embryonic mutations, Determination of the Apical-Basal polarity, Development in the Apical domain, Development in the Central domain, Development of the Radial domain, Embryogenesis: A dynamic system of hormone transport and gene expression.

Shoot development

  • Plant growth is based on the action of meristems, Shoot Apical Meristem (SAM), SAM function and boundary genes, Topological interaction of WUS/CLV in SAM.

Leaf development

  • Variety of leaf forms in plants, Morphology and axial patterning along a simple leaf, Regulation of leaf primordium development in SAM, Determination of the adaxial and abaxial identities, Development of leaf margins, Genetic regulation of leaf blade development, Genetic regulation of compound leaf development.

Flower development

  • Morphology of the Arabidopsis flower, Genes involved in flower development, Flowering time genetic pathways, Meristem identity genes, Genetic basis of the ABC model, Homeotic transformation of flower organs, Evolution of the ABC model, Class E genes: SEPPALATA.

Root development

  • Root meristem cell types, Primary root anatomy, Importance of cell location in root development, The role of auxin, Pattern of root epidermal cell differentiation, Formation of root hairs.

Environmental impact on plant development

  • Geotropism, Thigmomorphogenesis, Effects of nutritional abnormalities on root development, Vernalisation, Thermogenesis, Thermoregulation, Light perception, Dark-/photo-morphogenesis, Photoperiodic regulation of flowering.

miRNA regulation of plant development

  • RNA silencing, Biological role of RNA silencing, Action of miRNAs in plant growth 4, Use of miRNAs for gene silencing.

Epigenetic regulation of plant development

  • Epigenetic regulation of plant growth, Chromatin structure, Methylation and epigenetic developmental regulation, Lamarck vs Darwin, Epigenetics and heredity, Adaptability and evolution.

Laboratory exercises

  • Introduction to optical microscopy.
  • The TAIR database.
  • Gene expression analysis systems.
  • Genetic transformation in plants.
  • Paper discussion
  • Microscopic observation of Arabidopsis embryos.
  • Construction of leaf series.
  • Microscopic observation of flowers.
  • Microscopic observation of roots.
  • Paper discussion.
  • Genetic analysis of mutant lines.
  • Application of RNA silencing in plants.
  • Methylome sequencing.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • In the classroom, face to face.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Basic software (windows, word, power point, the web, etc.).
  • Support of learning process through the electronic platform / e-class.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Lectures26
Laboratory exercises26
Individual study68
Total120
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Written exam with:

  • Short-answer questions.
  • Multiple-choice questions.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βιβλίο [86200597]: ΜΟΡΙΑΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΦΥΤΩΝ, Κρίτων Καλαντίδης, Δήμητρα Μηλιώνη, Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Σταμάτης Ρήγας, Ανδρέας Ρούσσης, Κοσμάς Χαραλαμπίδης, Πολυδεύκης Χατζόπουλος.
  2. Βιβλίο [59396732]: Φυσιολογία και Ανάπτυξη των Φυτών, Lincoln Taiz, Eduardo Zeiger, Ian Max Møller, Angus Murphy.
  3. Βιβλίο [86055675]: ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, Wolpert Lewis, Tickle Cheryll, Arias Martinez Alfonso.
  4. Βιβλίο [329]: “Φυσιολογία φυτών: Από το μόριο στο περιβάλλον” Ρουμπελάκη-Αγγελάκη Καλλιόπη. ISBN: 978-960-524-168-1.
  5. Βιβλίο [14787]: “Φυσιολογία φυτών” Ridge Irene,Μανέττας Γιάννης,Μανέττας Γιάννης,Ψαράς Γιώργος Κ.,Λεβίζου Έφη,κ.ά. ISBN: 978-960-411-522-8.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Plant Physiology,
  2. Plant Cell,
  3. Plant Journal,
  4. Trends in Plant Science,
  5. New Phytologist,
  6. Molecular Plant,
  7. Journal of Plant Physiology,
  8. Plant Physiology & Biochemistry,
  9. Journal of Experimental Botany,
  10. Annals of Botany.