Φυσικοχημεία
Γενικά
- Κωδικός: TΑBO-31-Γ1
- Εξάμηνο: 3ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Γενικού υποβάθρου
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (4)
- Μονάδες ECTS: 5
- Σελίδα μαθήματος: https://eclass.emt.ihu.gr/courses/FD175/
- Διδάσκοντες: Μπαλκατσοπούλου Πασχαλιά
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Αέρια: ιδανικά αέρια, πραγματικά αέρια, κινητική θεωρία των αερίων, μοριακές ταχύτητες.
- Υγρά: επιφανειακή τάση, ιξώδες, τάση ατμών, διηλεκτρική σταθερά. Μέτρηση επιφανειακής τάσης και ιξώδους.
- Στερεά: στοιχεία κρυσταλλοδομής, αλλοτροπία, άμορφα σώματα.
- Θερμοδυναμική: Θερμοδυναμικές συναρτήσεις (ενθαλπία, εσωτερική ενέργεια, εντροπία, ελεύθερη ενέργεια). Νόμοι της Θερμοδυναμικής. Θερμοχημεία.
- Συστήματα διασποράς: πλήρως αναμίξιμα υγρά, μερικώς αναμίξιμα υγρά, μη αναμίξιμα υγρά και νόμος κατανομής του Nernst. Προσθετικές ιδιότητες. Νόμος των φάσεων. Κολλοειδή.
- Χημική ισορροπία: αντιδράσεις στην αέρια φάση, σε ομογενή διαλύματα και ετερογενείς χημικές αντιδράσεις, επίδραση της πίεσης και της θερμοκρασίας στην ισορροπία χημικών αντιδράσεων.
- Χημική κινητική: ταχύτητα αντίδρασης, τάξη αντίδρασης, μοριακότητα αντίδρασης, σταθερά ταχύτητας αντίδρασης, κινητικές εξισώσεις αντιδράσεων (μηδενικής τάξης, πρώτης τάξης, δεύτερης τάξης), εξίσωση Arrhenius, θεωρία συγκρούσεων, θεωρία ενεργοποιημένου συμπλόκου – ενέργεια ενεργοποίησης, κατάλυση.
- Εισαγωγή στην Ηλεκτροχημεία. Γαλβανικά και ηλεκτρολυτικά στοιχεία.
Μαθησιακοί Στόχοι
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές κατανοούν απλά φυσικοχημικά φαινόμενα, επιλύουν συνδυαστικές φυσικοχημικές ασκήσεις.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Λήψη αποφάσεων.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
- Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 52 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις | 23 |
Μη καθοδηγούμενη μελέτη | 50 |
Σύνολο | 125 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Για το εργαστηριακό μάθημα:
- Γραπτή τελική εξέταση (70%) και μέσος όρος των εργαστηριακών αναφορών (30%).
Για το θεωρητικό μάθημα:
- Γραπτή τελική εξέταση.