Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων και Οίνων

Γενικά

  • Κωδικός: TΑBO-82-Η2
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (4)
  • Μονάδες ECTS: 3
  • Διδάσκοντες: Παυλίδης Σταύρος

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Η εξέλιξη του Μάρκετινγκ και ο βαθμός υιοθέτησης του από τις επιχειρήσεις.
  • Πεδία εφαρμογής του μάρκετινγκ .(βιομηχανικό, φορέων του δημοσίου κλπ).
  • Το μάρκετινγκ και η δημιουργία αναγκών.
  • Ορισμός και περιεχόμενο του μάρκετινγκ και του οινικού μάρκετινγκ.
  • Περιβάλλον μάρκετινγκ και ο προσδιορισμός της αγοράς (με έμφαση στον οινικό τομέα).
  • Μέθοδοι έρευνας αγοράς και κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των ανθρώπων αλλά και των επιχειρήσεων (με έμφαση στον οινικό τομέα).
  • Διαμόρφωση μιας πελατοκεντρικής στρατηγικής μάρκετινγκ και δημιουργία αξίας για τους καταναλωτές (με έμφαση στον οινικό τομέα).
  • Διαδικασία τμηματοποίησης και στόχευσης αγοράς προϊόντος (με έμφαση στο οινικό προϊόν).
  • Διαφοροποίηση και χωροθέτηση στο μάρκετινγκ .Διαμόρφωση και καθορισμός μοναδικής πρότασης πώλησης. (Με έμφαση στα προϊόντα του οινικού τομέα).
  • Ανάλυση των τεσσάρων στοιχείων του μίγματος μάρκετινγκ (προϊόν τιμολόγηση προώθηση και διανομή ) με έμφαση στο προϊόν την υπηρεσία και την μάρκα (δίνεται έμφαση στο οινικό προϊόν και στις σχετιζόμενες με αυτό υπηρεσίες και μάρκες).
  • Ανάπτυξη νέων προϊόντων και στρατηγικές κύκλου ζωής των προϊόντων με έμφαση στο οινικό προϊόν και στα συναφή με αυτό προϊόντα ή και υπηρεσίες.
  • Συνολικός στρατηγικός σχεδιασμός μιας επιχείρησης ή μιας επί μέρους επιχειρησιακής μονάδας (ΣΕΜ), σχεδιασμός χαρτοφυλακίου δραστηριοτήτων. Στρατηγικός σχεδιασμός μιας δραστηριότητας. (Δίδεται έμφαση στις οινικές επιχειρήσεις).
  • Η έννοια του Στρατηγικού σχεδιασμού. Η Σχέση Μάρκετινγκ και Στρατηγικού σχεδιασμού. Η σχέση μεταξύ των καταναλωτών και του στρατηγικού σχεδιασμού. Η διαδικασία μάρκετινγκ στην διαμόρφωση της στρατηγικής μάρκετινγκ. Η ανάλυση των επιμέρους στοιχείων και δημιουργία ενός σχεδίου μάρκετινγκ.
  • Πολιτικές της Eυρωπαϊκής ‘Eνωσης σε θέματα εμπορίας και διακίνησης οίνων και ποτών.
  • Ανάλυση ειδικών θεμάτων μάρκετινγκ οίνων και ποτών καθώς και λοιπών συνδεόμενων δραστηριοτήτων σε θέματα διατροφής, οινοτουρισμού και πολιτισμού.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα ‘’Μάρκετινγκ Οίνων και Ποτών’’ αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες του σύγχρονου μάρκετινγκ και των διαδικασιών αλλά και αρχών που αυτό προάγει με έμφαση σε ζητήματα του άμπελο-οινικού τομέα καθώς και των συνδεδεμένων με αυτόν, επιχειρήσεων και δραστηριοτήτων ήτοι δραστηριοτήτων τουριστικών, πολιτισμού, περιβάλλοντος, ευζωίας και γαστρονομίας.
Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών στις βασικές έννοιες του μάρκετινγκ, στη σύνδεση της έννοιας και του ρόλου του σύγχρονου μάρκετινγκ με τους εκάστοτε στρατηγικούς επιχειρηματικούς στόχους αλλά και το αντίστοιχο επιχειρησιακό / οικονομικό περιβάλλον της άμπελο-οινικής επιχείρησης. Συμβάλει, επίσης, στην κατανόηση της συνολικής αξιολόγησης του μάρκετινγκ αλλά και των απαιτήσεων για την αποτελεσματική διαχείριση του.
Οι σπουδαστές θα πρέπει να  αντιλαμβάνονται τη συνεισφορά της διοικητικής λειτουργίας του μάρκετινγκ στις σύγχρονες οινικές επιχειρήσεις αλλά και τις τεχνικές που εφαρμόζουν τα στελέχη μάρκετινγκ των επιχειρήσεων αυτών κατά το σχεδιασμό των τεσσάρων βασικών συστατικών του μείγματος μάρκετινγκ (προϊόν, προώθηση, διανομή, τιμή).
Οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοούν ζητήματα που προκύπτουν στα πλαίσια του μάκρο – μίκρο περιβάλλοντος μιας επιχείρησης και να προσαρμόζουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ  προσδοκώντας στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, καθώς και να είναι σε θέση να εφαρμόζουν σύγχρονους μεθόδους  έρευνας αγοράς αλλά και ανάλυσης της αγοραστικής συμπεριφοράς.
Τέλος θα πρέπει να γνωρίζουν τη διαδικασία ανάλυσης του προϊόντος και των ιδιαιτεροτήτων του, καθώς και των κατάλληλων στρατηγικών τοποθέτησης του, αποσκοπώντας στη δημιουργία και διατήρηση αξίας και συγκριτικού πλεονεκτήματος , προσαρμοσμένες στον άμπελο-οινικό τομέα και στις συναφείς με αυτόν επιχειρηματικές δραστηριότητες, στα πλαίσια ενός σύγχρονου ανταγωνιστικού οικονομικού περιβάλλοντος.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοήσει τα βασικά και κρίσιμα σημεία του Μάρκετινγκ , και τη διασύνδεση τους με γενικότερους οικονομικούς και επιχειρησιακούς στόχους μιας επιχείρησης παραγωγής οίνου ή οποιασδήποτε άλλης εμπορικής- επιχειρηματικής δραστηριότητας συνδέεται με τον οινικό τομέα.
  • Έχει γνώση των επιμέρους εργαλείων και των τεχνικών του Μάρκετινγκ αλλά και του τρόπου με τον οποίο αυτά χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν την επιτυχή παρουσία των προϊόντων μιας οινικής επιχείρησης σε μία αγορά.
  • Κατανοεί το ρόλο που διαδραματίζει το τμήμα μάρκετινγκ στα πλαίσια του ευρύτερου οργανωτικού και λειτουργικού σχεδιασμού μιας οινικής επιχείρησης .
  • Είναι σε θέση διακρίνει τους βασικούς ρόλους των επιμέρους στοιχείων του μίγματος μάρκετινγκ σε μία οινική επιχείρηση ή μία μελέτη περίπτωσης και να εκτιμήσει το ρόλο τους ξεχωριστά αλλά και συνολικά.
  • Είναι σε θέση να σχεδιάζει το μίγμα μάρκετινγκ ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας με έμφαση στα οινικά προϊόντα και υπηρεσίες.
  • Κατανοεί και αντιλαμβάνεται το ευρύτερο επιχειρησιακό περιβάλλον μιας οινικής επιχείρησης καθώς και τον τρόπο που αυτό μεταβάλλεται.
  • Κατανοεί και αντιλαμβάνεται τον ρόλο της έρευνας αγοράς και την σημασία της ορθολογικής διαχείρισης των πληροφοριών που αυτή προάγει στην διαδικασία της ανάλυσης της καταναλωτικής συμπεριφοράς με έμφαση στην αγορά και τους καταναλωτές οινικών προϊόντων.
  • Ενσωματώνει την έρευνα αγοράς και το μείγμα μάρκετινγκ στη διαμόρφωση του στρατηγικού σχεδίου μάρκετινγκ ενός οινικού προϊόντος ή μιας υπηρεσίας.
  • Αντιλαμβάνεται τις ιδιαιτερότητες των τμημάτων της αγοράς και να επιλέγει την καλύτερη στρατηγική τοποθέτησης και διαφοροποίησης των προϊόντων του με έμφαση στο οινικό προϊόν.
  • Συγκρίνει και να αξιολογεί διαφορετικές στρατηγικές μάρκετινγκ μέσα από μελέτες περιπτώσεων προσαρμοσμένες στον οινικό τομέα .
  • Έχει εξοικειωθεί με τις τεχνικές εφαρμογές και πρακτικές του μάρκετινγκ στα πλαίσια του άμπελο – οινικού και άλλων με αυτόν συναφών τομέων, συμμετέχοντας ενεργά στην εκπόνηση επιχειρησιακών σχεδίων μάρκετινγκ και μελετών τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και στα πλαίσια ομάδας.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις52
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης20
Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης.10
Εκπαιδευτική εκδρομή / Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης15
Σύνολο97

Αξιολόγηση Φοιτητών

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Βιβλίο [86056326]: Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, Lucie Sirieix, Philippe Aurier.
  2. Βιβλίο [77121099]: Μάρκετινγκ Αγροτικών Προϊόντων, Καμενίδης Χρίστος.
  3. Βιβλίο [22767610]: Μάρκετινγκ και τιμές Αγροτικών Προϊόντων, Norwood B., Lusk J.
  4. Emmanuelle Rouzet-Gerard Seguin (2011), Μάρκετινγκ Οίνων και Αποσταγμάτων, Προγράμματα δράσης, Τεχνικές πωλήσεων, Στρατηγικές. Εκδόσεις Προπομπός,  Ιανουάριος.
  5. Galina Mladenova & Hadezda Dimova (2009), Αρχές Μάρκετινγκ. Εκδόσεις Νέο Πανεπιστήμιο Βουλγαρίας, Σόφια Βουλγαρίας.
  6. Hall, M. and Mitchell, R. (2008), Wine Marketing: A Practical Guide, Elsevier Ltd.
  7. Kerin Roger, Peterson Robert, (2011), Στρατηγικές Μάρκετινγκ, 12η Αμερικάνικη έκδοση.  Εκδόσεις Τζιόλα,  Θεσσαλονίκη.
  8. Kotler –Keller (2007), Μάρκετινγκ – Μάνατζμεντ 12η Aμερικανική έκδοση. Εκδόσεις Κλειδάριθμος 2006 .
  9. Kotler,P. J., & Armstrong, G. M. (2009), Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Επίκεντρο Α.Ε., Θεσσαλονίκη.
  10. Pride, W. and Ferell, O., Marketing, Houghton Mifflin Co.
  11. Αλεξανδρής Κωσταντίνος, (2011), Αρχές μάνατζμεντ και μάρκετινγκ οργανισμών και επιχειρήσεων αθλητισμού και αναψυχής. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη Θεσσαλονίκη.
  12. Μάλλιαρης, Π (2012), Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ (4ηέκδοση), Εκδόσεις Σταμούλη.
  13. Μιχαήλ Ε. Ναλμπάντης (2013), Brand η στρατηγική. Εκδόσεις Φερενίκη, Οκτώβριος, Αθήνα.
  14. Πανηγυράκης, Γ. και Σιώμκος, Γ. (2005), Μελέτες Περιπτώσεων Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε., Αθήνα.
  15. Παπασταθοπούλου -Μπάλτας (2013), Συμπεριφορά Καταναλωτή. Εκδόσεις Rosili, Αθήνα.
  16. Πετράκης Μιχαήλ (2011), Η έρευνα Μάρκετινγκ. Εκδόσεις Σταμούλη Α.Ε., Αθήνα.
  17. Σέργιος Δημητριάδης και Αλεξία Τζωρτζάκη (2010), Μάρκετινγκ – Αρχές –Στρατηγικές- Εφαρμογές, Εκδόσεις Rosili  , Αθήνα.