Ενόργανη Χημική Ανάλυση

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Θεωρία

  • Εισαγωγή στην Ενόργανη Χημική Ανάλυση.
  • Δειγματοληψία- Προκατεργασία δείγματος για ανάλυση.
  • Τεχνικές εκχύλισης.
  • Τεχνικές απόσταξης.
  • Χρωματογραφικές τεχνικές ανάλυσης.
  • Αέρια Χρωματογραφία (GC).
  • Υγρή χρωματογραφία υψηλής απόδοσης (HPLC).
  • Φασματοσκοπικές τεχνικές ανάλυσης.
  • Φασματοφωτομετρία Yπεριώδους – Oρατού (UV-Vis).
  • Φασματοσκοπία Yπερύθρου (IR).
  • Φασματοσκοπία Raman.
  • Φασματοσκοπία Πυρηνικoύ Μαγνητικού Συντονισμού (NMR) (1H, 13 C NMR).
  • Φασματομετρία μαζών (MS).
  • Ασκήσεις.

Μαθησιακοί Στόχοι

Αντικείμενο του μαθήματος Ενόργανη Ανάλυση είναι η εξοικείωση των φοιτητών σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο με τις σύγχρονες μεθόδους ενόργανης χημικής ανάλυσης. Πιο συγκεκριμένα στις θεωρητικές παραδόσεις δίνεται έμφαση στην αρχή κάθε μεθόδου, στην οργανολογία της, στην ερμηνεία των παρεχόμενων κάθε φορά γραφημάτων ή φασμάτων, όπως επίσης και στην επεξεργασία των αποτελεσμάτων για ποιοτικές και ποσοτικές μετρήσεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο τέλος για επιλογή μεθόδου/ή και μεθόδων για επίλυση συγκεκριμένων αναλυτικών πρακτικών προβλημάτων από την ερευνητική ή από την βιομηχανική πράξη.

Σκοπός του εργαστηρίου είναι η εξοικείωση των σπουδαστών με την οργανολογία και τις εφαρμογές των Μεθόδων Ενόργανων Ανάλυσης (οι οποίες συνήθως χρησιμοποιούνται σε ερευνητικά εργαστήρια, σε εργαστήρια ελέγχων δημόσια ή ιδιωτικά, ενώ παράλληλα επιδιώκεται:

  • Η άμεση σύνδεση της θεωρητικής γνώσης με την πρακτική εφαρμογή.
  • Η εκμάθηση της σωστής προετοιμασίας του δείγματος πριν την ανάλυσή του.
  • Η κατανόηση των βασικών λειτουργικών παραμέτρων από τις οποίες εξαρτάται η κάθε μέθοδος ενόργανης ανάλυσης.
  • Η εκμάθηση της σωστής διαδικασίας μέτρησης, παραλαβής, επεξεργασίας των δεδομένων και εκτίμησης του τελικού αποτελέσματος.
  • Ταυτόχρονα με τα προηγούμενα οι φοιτητές εκπαιδεύονται στη συγγραφή εργαστηριακών εκθέσεων.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Παρουσίαση video με καλλιεργητικές τεχνικές.
  • Επίδειξη εξοπλισμού.
  • Σεμινάρια, ημερίδες με σχετικό περιεχόμενο.
  • Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε αμπελώνες, οινοποιεία.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Εργαστηριακές Ασκήσεις26
Ατομική εργαστηριακή εργασία33
Συγγραφή εργασίας40
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η αξιολόγηση στη θεωρία και το εργαστήριο του μαθήματος προκύπτει από

  • την ατομική ή ομαδική εργασία,
  • την παρουσίαση της εργασία,
  • τη συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις και
  • την τελική γραπτή εξέταση σε θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας μέσα από διάφορους τύπους ερωτήσεων (πολλαπλής επιλογής, σύντομης απάντησης).

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. [68380342]: Αναλυτική Χημεία, Αναλυτική Χημεία, Θεμελής Δημήτριος Γ., Ζώτου Αναστασία – Στέλλα.
  2. [102076784]: Principles of Instrumental Analysis, Skoog Holler Crouch.
  3. [102076868]: Instrumental chemical analysis, Bratakos M.
  4. [22702833]: INSTRUMENTAL CHEMICAL ANALYSIS, I. PAPADOGIANNIS-B. SAMANIDOU.
  5. [94643529]: Instrumental Analysis, Granger II M. Robert, Yochum M. Hank, Granger N. Jill, Sienerth D. Karl.
  6. Principles of Instrumental Analysis. D. A. Skoog, F. James Holler, T. A. Nieman (Translation: M. I. Karagiannis, K. I. Efstathiou, N. Haniotakis).
  7. Analytical Chemistry, G. Christian, P. Dasgupta, K. Schug, Odysseus Publishing Ltd.
  8. Ενόργανη Χημική Ανάλυση, Π. Α. Ταραντίλης, Μ. Πολυσίου, Χ. Παππάς, Πανεπιστημιακές σημειώσεις.