Μοριακή Βιολογία ΙΙ – Ομικές Τεχνικές

Γενικά

  • Κωδικός: TABO-97-Θ7
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3)
  • Μονάδες ECTS: 4
  • Πρόγραμμα Μαθημάτων:

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Εισαγωγή στα βασικά εργαλεία της τεχνολογίας ανασυνδυασμένου DNA( Ενδονουκλεάσες περιορισμού και τροποιητικά ένζυμα (τάξεις, ονοματολογία, θέσεις αναγνώρισης).
  • Αρχές και συστήματα κλωνοποίησης (πλασμίδια, βακτηριοφάγοι, κοσμίδια, ΒACs, YACs) Απομόνωση νουκλεινικών οξέων και μέθοδοι ανάλυσης (μέθοδοι απομόνωσης DNA και RNA, πηκτή αγαρόζης/ πολυακρυλαμίδης, μέθοδοι αποτύπωσης -Southern, Northern- και αρχές υβριδισμού).
  • Γονιδιωματικές και cDNA βιβλιοθήκες (κατασκευή , έλεγχος και ανάλυση κλώνων).
  • Γονιδιωματικές προσεγγίσεις ευρείας κλίμακας (Μέθοδοι αλληλούχισης του DNA αλληλούχιση τυχαίας προσπέλασης, αλληλούχιση ζευγαρωτών άκρων, α΄΄ηλούχιση επόμενης γενιάς –NGS. Μικροσυστοιχίες).
  • Αλυσιδωτή αντίδραση της πολυμεράσης (PCR) ( Βασικές αρχές, εκκινητές, PCR-πραγματικού χρόνου, εφαρµογές).
  • Μεταγραφομική και μεταβολομική.
  • Μεταλλαξιγένεση και γονιδιακή απενεργοποίηση.
  • Προκαρυωτικά-ευκαρυωτικά συστήματα έκφρασης γονιδίων.
  • Επαγωγή της γονιδιακής έκφρασης (υποκινητές και δείκτες επιλογής).
  • Μεταφορά DNA σε ζωικά κύτταρα (χημικές, μηχανικές φυσικές και βιολογικές μέθοδοι. Ioί και βακουλοιοί).
  • Γενετική τροποποίηση ζώων (μέθοδοι παραγωγής διαγονιδιακών ποντικών, θηλαστικών και πτηνών). Μεταφορά γονιδιωμάτων (Xenopus. Μεταφορά γονιδιώματος σε ασπόνδυλα: Διαγονιδιακές μύγες. Γονιδιακή θεραπεία).
  • Η παρεμβολή του RNA (RNA Interference – RNAi) και εφαρμογές της τεχνικής. Βιοεντομοκτόνα.
  • Σύγκριση και ανάλυση γονιδιωμάτων ( Δημόσιες βάσεις αλληλουχιών DNA, RNA και πρωτεϊνών . Συγκριτική γονιδιωματική).

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα:

  • Έχει κατανοήσει τη συμβολή της τεχνολογίας του ανασυνδυασμένου DNA στη ραγδαία, και συνεχιζόμενη μέχρι σήμερα, πρόοδο των βιοεπιστημών.
  • Έχει εξοικειωθεί με τα τεχνολογικά μοριακά εργαλεία για τη μελέτη σχεδόν οποιουδήποτε οργανισμού.
  • Θα έχει χρησιμοποιήσει τις θεωρητικές του γνώσεις για να κατανοήσει τις αρχές λειτουργίας των μοριακών εργαλείων.
  • έχει κατανοήσει τους τρόπους δημιουργίας μεταλλάξεων και τις επιπτώσεις τους στον οργανισμό.
  • έχει αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογιών.
  • θα μπορεί να εφαρμόσει τις γνώσεις του για την επίλυση βιολογικών προβλημάτων που θα συμβάλλουν στην κοινωνική πρόοδο.

Γενικές Ικανότητες

  • Λήψη αποφάσεων.
  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Πρόσωπο με πρόσωπο

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της  ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Εργασία61
Σύνολο100

Αξιολόγηση Φοιτητών

Μέθοδος αξιολόγησης:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
  • Εργαστηριακή Εργασία,
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. ΑνασυνδυασμένοDNA (2010) Συγγραφέας: Watson D.A. κα Εκδοτικός Οίκος: Ακαδημαϊκές εκδόσεις Ι Μπάσδρα & ΣΙΑ ΟΕ ISBN: 978-960-88412-5-3.