Μοριακή Βιολογία ΙΙ – Ομικές Τεχνικές
Γενικά
- Κωδικός: TABO-97-Θ7
- Εξάμηνο: 9ο
- Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
- Τύπος μαθήματος: Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
- Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά (Αγγλικά για τους φοιτητές Erasmus)
- Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
- Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις (3)
- Μονάδες ECTS: 4
- Πρόγραμμα Μαθημάτων:
Περιεχόμενα μαθήματος
- Εισαγωγή στα βασικά εργαλεία της τεχνολογίας ανασυνδυασμένου DNA( Ενδονουκλεάσες περιορισμού και τροποιητικά ένζυμα (τάξεις, ονοματολογία, θέσεις αναγνώρισης).
- Αρχές και συστήματα κλωνοποίησης (πλασμίδια, βακτηριοφάγοι, κοσμίδια, ΒACs, YACs) Απομόνωση νουκλεινικών οξέων και μέθοδοι ανάλυσης (μέθοδοι απομόνωσης DNA και RNA, πηκτή αγαρόζης/ πολυακρυλαμίδης, μέθοδοι αποτύπωσης -Southern, Northern- και αρχές υβριδισμού).
- Γονιδιωματικές και cDNA βιβλιοθήκες (κατασκευή , έλεγχος και ανάλυση κλώνων).
- Γονιδιωματικές προσεγγίσεις ευρείας κλίμακας (Μέθοδοι αλληλούχισης του DNA αλληλούχιση τυχαίας προσπέλασης, αλληλούχιση ζευγαρωτών άκρων, α΄΄ηλούχιση επόμενης γενιάς –NGS. Μικροσυστοιχίες).
- Αλυσιδωτή αντίδραση της πολυμεράσης (PCR) ( Βασικές αρχές, εκκινητές, PCR-πραγματικού χρόνου, εφαρµογές).
- Μεταγραφομική και μεταβολομική.
- Μεταλλαξιγένεση και γονιδιακή απενεργοποίηση.
- Προκαρυωτικά-ευκαρυωτικά συστήματα έκφρασης γονιδίων.
- Επαγωγή της γονιδιακής έκφρασης (υποκινητές και δείκτες επιλογής).
- Μεταφορά DNA σε ζωικά κύτταρα (χημικές, μηχανικές φυσικές και βιολογικές μέθοδοι. Ioί και βακουλοιοί).
- Γενετική τροποποίηση ζώων (μέθοδοι παραγωγής διαγονιδιακών ποντικών, θηλαστικών και πτηνών). Μεταφορά γονιδιωμάτων (Xenopus. Μεταφορά γονιδιώματος σε ασπόνδυλα: Διαγονιδιακές μύγες. Γονιδιακή θεραπεία).
- Η παρεμβολή του RNA (RNA Interference – RNAi) και εφαρμογές της τεχνικής. Βιοεντομοκτόνα.
- Σύγκριση και ανάλυση γονιδιωμάτων ( Δημόσιες βάσεις αλληλουχιών DNA, RNA και πρωτεϊνών . Συγκριτική γονιδιωματική).
Μαθησιακοί Στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα:
- Έχει κατανοήσει τη συμβολή της τεχνολογίας του ανασυνδυασμένου DNA στη ραγδαία, και συνεχιζόμενη μέχρι σήμερα, πρόοδο των βιοεπιστημών.
- Έχει εξοικειωθεί με τα τεχνολογικά μοριακά εργαλεία για τη μελέτη σχεδόν οποιουδήποτε οργανισμού.
- Θα έχει χρησιμοποιήσει τις θεωρητικές του γνώσεις για να κατανοήσει τις αρχές λειτουργίας των μοριακών εργαλείων.
- έχει κατανοήσει τους τρόπους δημιουργίας μεταλλάξεων και τις επιπτώσεις τους στον οργανισμό.
- έχει αναπτύξει την κριτική και δημιουργική του σκέψη σχετικά με τη χρήση νέων τεχνολογιών.
- θα μπορεί να εφαρμόσει τις γνώσεις του για την επίλυση βιολογικών προβλημάτων που θα συμβάλλουν στην κοινωνική πρόοδο.
Γενικές Ικανότητες
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
Μέθοδοι Διδασκαλίας
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση Τ.Π.Ε. τόσο στις παραδόσεις των μαθημάτων όσο και στην εργαστηριακή εκπαίδευση με στόχο την πρόκληση διαλόγου με τους φοιτητές και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους.
- Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e‐class.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 39 |
Εργασία | 61 |
Σύνολο | 100 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδος αξιολόγησης:
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης,
- Εργαστηριακή Εργασία,
- Ερωτήσεις ανάπτυξης.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
- ΑνασυνδυασμένοDNA (2010) Συγγραφέας: Watson D.A. κα Εκδοτικός Οίκος: Ακαδημαϊκές εκδόσεις Ι Μπάσδρα & ΣΙΑ ΟΕ ISBN: 978-960-88412-5-3.